Vai beidzot Tavas naudas vērta?
Videospēle Cyberpunk 2077, kuru izstrādāja un publicēja studija CD Project Red - studija, kura radīja The Witcher spēļu sēriju, noteikti iegāja videospēļu vēsturē. Tiesa gan, visu nepareizo iemeslu dēļ. Pateicoties Witcher 3 panākumiem un CD Project Red labajai vēsturei, kā spēlētājiem draudzīgai kompānijai, liela daļa geimeru gaidīja Cyberpunk kā otro jēzus atnākšu. Piedevām, CP2077 mārketinga komanda savu mājasdarbu izpildīja uz 11, solot nebijušu mērogu, izvēles brīvību un interaktivitāti, tam visam vēl klāt piemetot visu cilvēku mīluli Kjānu Rīvsu visā viņa majestātiskumā. Par spīti tam, ka spēles izlaišana tika pārlikta vairākas reizes, tā iznāca vienkārši katastrofālā stāvoklī, it īpaši uz pagājušās paaudzes bāzes konsolēm - PS4, Xbox One, kur spēles tehniskais stāvoklis bija tik slikts, ka tā vienkārši praktiski bija nespēlējama, kā arī tai pietrūka daudzas no spēlētājiem solītajām funkcijām un liela daļa spēles mehāniku vienkārši atteicās sadarboties.
Visā šajā bēdu stāstā ir viena gaišā puse - CDPR nemeta plinti krūmos un visu gadu, pēc spēles iznākšanas, to nemitīgi laboja, ieviešot sistemātiskus uzlabojumus un atkļūdošanu. Iznākot patch 1.3 versijai, kuru daudzi kopienā uzskatīja par pirmo spēles versiju, kuru var uzskatīt par stabilu, CDPR palika kapa klusi uz vairākiem mēnešiem, kā arī pārcēla CP2077 PS5 un Xbox Series X/S versija uz 2022. gada pirmo ceturksni. Kamēr clickbait saiti skandināja spēles nāvi, darbs pie jaunākās versijas ritēja pilnā sparā līdz šā gada februārim, kurā beidzot sagaidījām spēles 1.5 versiju. Miljons dolāru jautājums, protams, ir tas, vai spēlētājiem, kuri nometa spēli un malā un tiem, kuri atlika tās iegādi, ir beidzot vērts doties piedzīvojumos Night City? Atbildi noskaidrosim šajā rakstā!
Cauri Ērkšķiem…
Spēli gaidīju no pirmā kacekļa 2012. gadā - es par CDPR spēlēm fanoju no pirmās Witcher spēles, zinātniskā fantastika ir mans mīļākais žanrs un Blade Runner - viena no mīļākajām filmām. Pilnībā spēles hype train neielecu - lai gan liku uz to ļoti lielas cerības, taču mani nedaudz biedēja visi CDPR mārketinga solījumi, kuru izpildīšana likās teju neiespējama studijai, kura pirmo reizi strādā pie projekta, kurā ir mašīnas, šaujamieroči, kā arī darbība noris pirmajā personā. Cerēju, ka dabūšu masīvāku un atvērtāku Deus EX - OG kiberpanka franšīzi, kuri priekš manis definēja nelineāru pirmās personas lomu spēli ar lielisku stāstu.
Kad biedzot pienāca relīzes diena, par spīti tam, ka spēli griezu uz Xbox One X, kas ir galvastiesu pārāka par Xbox One un Xbox One S konsolēm, pirmie priekšstati nebija no tiem labākajiem - lai arī cik intriģējoša nebūtu spēles pasaule, konstanti hard-crash un kadru skaita sekundē samazināšanās, līdz pilnīgai slaidrādei būtiski iedragāja manu spēlēt prieku. Nepalīdzēja arī tas, ka spēles pēc būtības lieliskajās cutscenes tēli mēdza sastingt, izgaist un notikt citas dieva zīmes. Par spīti tam, kad spēle strādāja, tā deva man to, ko vēlējos - niansētu, spēlētāja vadītu stāstu ar daudzām variācijām, kā panākt sev vēlamo rezultātu. Iznākošie ielāpi uzlaboja manu pieredzi ievērojami, taču lielākais uzlabojams nenoliedzami bija tikšana pie Series X konsoles - spēlē lādējās momentā, kadru skaits sekundē turējās stabils, spēle pārstāja kārties. Kopumā apmierināts un nedaudz vīlies, pēc 2 reižu caurspēlēšanas, spēli noliku malā uz labu laiku un to atkal lejuplādēju, kad sāka tuvoties jaunajai konsoļu paaudzei paredzētais spēles atjauninājums. Un pienākot tai dienai, kad spēle beidzot atjaunojās uz ilgi gaidīto 1.5 versiju, no jauna devos atpakaļ Night City, paskatīties, vai Rīga, tā teikt, beidzot ir gatava.
… uz zvaigznēm.
Neturēšu sveci zem pūra - ja neesi spēlējis Cyberpunk 2077, tad tagad ir īstais brīdis, kad to darīt. Spēle izskatās lieliski, strādā stabili un pateicoties virknei nozīmīgu uzlabojumu - spēlējās labāk kā jebkad!
Iesākumā gan teikšu pāris brīdinājuma vārdus:
1) Tiem, kas spēli spēle uz Xbox one vai PS4 - ar update tiksiet pie jauna satura, jauniem ieročiem, dzīvokļiem u.c. labumiem, taču lielākā daļa no spēlējamības uzlabojumiem, saistītiem ar NPC uzvedību, ies Jums secen un ir pieejami tikai uz jaunākās paaudzes dzelžiem - Xbox Series X/S, PS5 un PC.
2) Ja Tev nepatika oriģinālā spēle tās stāsta, struktūras un spēles galveno mehāniku dēļ - atjauninājums Tavas domas nemainīs. Cyberpunk 2077 joprojām ir tā pati spēle, tikai beidzot tā darbojas un izskatās tā, kā tai vajadzēja izskatīties iznākot vairāk kā pirms gada.
3) Spēlei nav čupa jauna satura vai revolucionāru paplašinājumu - klāt ir nākušas jaunas mantas, perki un daudzi citi uzlabojumi, taču negaidiet kaudzi ar jaunām misijām un saturu.
4) Lai pilnībā izbaudītu jauno pieredzi, nāksies vien sākt jaunu spēli - ja visi uzdevumi, kurus redzēji kartē ir izpildīti, tad jaunās rotaļlietas, grafiskos uzlabojumus un spēlējamības izmaiņas būs grūti izmēģināt. Un nē - ar šo versiju nav iznācis new game + režīms.
Un kas tad šeit tik labs, ko? Godīgi, daudz!
1) Gudrāki pretinieki - gan parastie ienaidnieki, gan bosi uzvedas citādāk un, paldies, Dievam ir gudrāki, kā arī spēj variēt savas taktikas - aktīvāk tiek izmantoti aizsegi, spēlētāja meklēšana notiek gudrāk, kā arī, vadoties no savām lomā pretinieki uzvedas citādi. Džeki ar ieročiem meklēs aizsegu, hakeri slēpsies, lai tevi uzlauztu un ar tuvcīņas ieročiem bruņotie pretinieki metīsies tuvcīņā. Atkal, protams, ne tuvu revolūcija, bet spēlēt ir jautrāk. Arī civiliedzīvotāji sākoties apšaudei masveidā nekrīt pie zemes, bet gan ar kājām, gan ar auto paniski metas bēgt, padarot pasauli dzīvelīgāku. Atsevišķi garāmejošie civiliedzīvotāji var būt bruņoti un tavas everģēlības atalgos ar ložu šalti.
2) Spēle ir grūtāka - ņemot vērā to, cik sākotnējais Cyberpunk 2077 bija nesabalansēts, bija pārāk viegli izveidot savu varoni par neapstādināmu terminatoru, pat ja specializējies uz saviem hakera talantiem. Tā kā spējas ir ievērojami sabalansētākas, pretinieki gudrāki, pati spēle ir kļuvusi daudz sarežģītāka (spēlēju augstākajā grūtības līmenī), kas nozīmēja, ka konstanti man bija jāizmanto viss arsenāls, lai paliktu dzīvam - spamot savu mīļāko uzbrukuma veidu vairs nav iespējams.
3) Pārstrādi skilltree - tie, kuri sāka spēlēt Cyberpunk 2077 no pirmās versijas lieliski zin, ka daudz no prasmēm nestrādāja, kā aprakstā, nestrādāja vispār, vai arī bija vienkārši idiotiskas. Piemēram, comando perku, kurš Tevi padarīja neredzamu zem ūdens, spēlē vispār lāgā nebija iespējams izmantot, jo lāgā nebija scenāriju, kuros tas būtu iespējams. Īpaši var priecāties nažu mētāšanas cienītāji, jo tagad pēc noteikta laika mests nazis atgriezīsies tavās rokās un tam vairs nebūs jāskrien pakaļ. Mans favorīts kā Assassins Creed veterānam ir perks, kas momentā izslēgs jebkuru pretinieku, ja spēsi tam piezemēties uz galvas, kas ņemot vērā to, ka spēles vidē netrūkst iespēju uzrāpties augstākos kartes punktos.
4) Uzlabota braukšana - man nebija pārāk daudz pretenziju pret sākotnējo spēles braukšanas modeli, jo auto un motocikli primāri kalpoja kā transporta līdzekļi, nevis taktikas elementi, taču transporta līdzekļi ir kļuvuši savam izskatam sajūtās atbilstošāki, smagāki, bremzē labāk un braukšana tiešām sagādā prieku.
5) Progesijas uzlabojumi - daudzas lietas spēlē ir kļuvušas lētākas un pieejamākas, kā arī nauda pelnās ātrāk, kas tā vietā, lai padarītu naudu bezvērtīgu krietni ātrāk paver spēlētājam jaunu iespēju gūzmu. Vēl jūtamāks uzlabojums ir tas, ka fikseri (nezinātājiem - apšaubāmas reputācijas ļaudis, kuri tev dod apšaubāmus uzdevumus) savu uzdevumus Tev piedāvā pakās - izdari pirmos 3 uzdevumus un tev tiks piedāvāti jauni darbi, ko paveikt. Piedevām beigās no katra darba devēja varēsi saņemt unikālu dāvanu - ieroci, transporta līdzekli vai leģendāru implantu.
6) Dzīvīgāka pasaule - iznākot spēlei, tā nereti likās tukša, un ilūzija par to, ka esi lielā metropolē pazuda tiklīdz, kā paskatījies uz to tuvāk, sev blakus esošo. Tagad NPC ne tikai nepazūd, tiklīdz kā pagriez muguru, bet uzvedas dabiskāk, piemēram, apsargs var aiziet apsēsties, nevis tikai truli stāvēt, lietus laikā uz ielām parādās lietussargi, paši laikapstākļi mainās biežāk un loģiskāk, reizi pa reizei varēsi redzēt policiju, dzenoties pakaļ kādai no spēles bandām u.t.t.
7) Uzlabotas grafikas - sākot no uzlabotām tekstūrām, apgaismojuma un ūdens, beidzot ar krietni lielākiem NPC pūļiem, spēle beidzot izskatās fenomenāli arī uz jaunajām konsolēm, kurām ir pieejami divi iestatījumi - grafiskais režīms ar t.s. Ray tracing apgaismojuma sistēmu lokālajām ēnām vai 60 kadru sekundē režīms un dinamisko izšķirtspēju. Godīgi sakot, es personīgi vienmēr izvēlētos 60 kadrus, jo starpība ir minimāla un 60 kadri sekundē ir krietni jūtamāks ieguvums.
8) Stabilitāte un gļuki - tieši spēles leģendārais gļukainums bija viens no galvenajiem fanu neapmierinātības iemesliem un bija tiešām grūti iejusties spēles stāstā, ja, piemēram, tas sarunu biedrs izvēlas sarunu vadīt T-pozā vai arī vienkārši neielādējas. 20 nospēlēto stundu laikā ar patch 1.5, es varēju saskaitīt ap 5 vizuāliem gļukiem, kas neiespaidoja spēlējamību, 2 reizes uz pāris sekundēm nokritās kadru skaits sekundē, cīņas laikā un 1 reizi mans tēls nomira uz līdzenas vietas, bez skaidra iemesla, kas salīdzinot ar spēles pirmo versiju ir vienkārši pasakaini.
9) Jauns saturs - lai gan spēle nav ieguvusi neskaitāmi daudz jaunus uzdevumus un rotaļlietas, ar kurām spēlēties, spēlē ir vairāki jauni ieroči, auto, kā arī ir iespējams iegādāties jaunus dzīvokļus, vairākos pilsētas rajonos, kā arī ir pāris apslēpti jaunumi, piemēram, iespēja izaudzēt iguānu savā dzīvoklī.
We have a city to burn, Samurai…
Rezumējot - ja zini, ka netaisies spēlēt GTA klonu, bet gan pirmās personas lomu spēli, spēle beidzot ir lieliska un sāk sasniegt savu potenciālu. Lai gan daudzi solījumi vēljoprojām nav izpildīti, un nekas nespēs padarīt par nebijušu manipulatīvo spēles mārketinga kampaņu, kur solīja Cyberpunk 2077 riekstu ganģus un mandeļu ganģus, taču ir prieks, ka CDPR to nav pametuši un turpina uzlabot, jo pamati ir tiešām lieliski. Tā vietā, lai cerētu uz tādām lietām kā mašīnu tjūningu un pakalaļdzīšanās epizodēm, es šobrīd daudz vairāk gaidītu jaunus spēles paplašinājumus, kas sniegtu man to, ko tipiski sagaidu no CDPR spēlēm - neaizmirstamu, komplicētu stāstu, kurš mainās no tavām izvēlēm un paliek ar Tevi vēl ilgi pēc tam, kad esi nolicis malā pulti. Ja konceptuāli spēle Tevi uzrunāja, bet nespēji tikt pāri tās tehniskajam izpildījumam, tad droši, atver savu maciņu, nauda būs vērtīgi iztērēta.