Slavenākie latvieši Dākaras RALLIJA vēsturē

Lasīt rakstu


Slavenākie latvieši Dākaras RALLIJA vēsturē

Sports Raksts pievienots: 2022. gada 12. janvārī

Slavenākie latvieši Dākaras RALLIJA vēsturē

Šīs ir karstākās sacensības pasaulē!


Slavenākais bezceļu rallijs jau laiciņu priecē visus autosporta līdzjūtējus un turpināsies līdz pat Valentīndienai. Šīs ir karstākās sacensības pasaulē, jo pilotiem kopā ar saviem stūrmaņiem jādodās šķērsām pāri lielākajam tuksnesim pasaulē. Latvijas autosports vienmēr bijis līmenī, tāpēc arī izturības sacīkstes nav nekāds izņēmums un mums ir ar ko palepoties, kad runājam par tautiešu sasniegumiem Dakāras rallijreidā. Sākotnēji, norisinājies Sahāras tuksnesī, taču kopš 2008. gada šī vairs nav prestižā rallijreida mājvieta. Pēc 11 gadiem Dienvidamerikā, saglabājot savu nosaukumu, rallijreids kopš 2020. gada norisinās Saūda Arābijā.

Didzis Zariņš

Vienīgais Latviju pārstāvošais pilots šā gada Dakāras rallijā, pēc nobrauktiem 5843 km, šobrīd ierindojas 23. vietā. Abi kopā ar lietuvieti Antanas Juknevicius piedalās prestižajā 4x4 klasē, tomēr Didzim šis nav pirmais rodeo pa Āfrikas plašumiem. Kopsummā, viņš šajās sacīkstēs piedalās jau sesto reizi, tikmēr labākais sasniegums kopā ar Andri Dambi, 2007. gadā, kad kopvērtējumā izcīnīta 26. vieta. Arī šogad rezultāts noteikti būtu labāks, ja vien Didzis būtu bijis gatavs šim startam.

Komanda Kreda ar viņu sazinājās pēdējā brīdī, jo sākotnēji paredzētais stūrmanis iestrēdzis ekspedīcijā – Antarktīdā. Lai arī rindā bijuši vairāki jauni un talantīgi rallija stūrmaņi, komanda izlēma par labu Didža bagātajai pieredzei. Savas karjeras veiksmīgākajā sezonā – 2007. gadā viņš arī pamanījās izcīnīt otro vietu Baja de France rallijreidā, tikmēr 3 gadus vēlāk, 6. vieta iekš Silk Way Rally sacensībām.

Andris Dambis

Pirmais latviešu pilots Dakārā, kurš jau pirmajā piegājienā, kopā ar stūrmani Aināru Princi, spēja izcīnīt 29. vietu. Īstais un vienīgais latviešu Elon Musk, kurš sāka būvēt elektroautomobiļus vēl ilgi pirms tas kļuva stilīgi. Viņš ne tikai piedalījies Dakaras auto rallijā, bet arī darījis to paša būvētā mašīnā. Sākotnēji dzeltenā spēkratā ar nosaukumu OSCar, ar kuru sasniegti ievērojamākie rezultāti, taču vēlāk šī mašīna pārtapa par ko nebijušu Dakāras vēsturē.

Pirmais elektro auto, kas devies pretī sarežģītākajam rallijreidam pasaulē, OSCar eO jau 2012. gada ievadā lika visai pasaulei vēlreiz pameklēt Latvijas atrašanās vietu kartē. Toreiz Andris Dambis, kopā ar Māri Saukānu finišeja 77. vietā, taču šajā gadījumā rezultātam nebija nozīmes. Galvenais mērķis tika izpildīts – finišs sasniegts. Kopš tā laika, Andris savu dullumu pārnesis no sēdēšanas rallija mašīnas pilota krēslā uz to ražošanu pilnībā.

Šī nebija pirmā reize, kad abi piedalījušies Dakāras rallijā, tieši šādā sastāvā. 2006. gadā Andrim un Mārim bija labākais starts, kāds starp latviešu rallija braucējiem redzēts iekš Dakāras, tomēr 13. posmā nācās no sacensībām izstāties. Atrodoties 11. vietā, sacensību karstumā, ekipāžai zem ratiem paleca mazs zēns, kurš no gūtajām traumām mira. Gadu vēlāk Andris gan nebaidījās atgriezties Āfrikā, kur ar iepriekš minēto Didzi Zariņu, abi finišēja 26. vietā.

Pēc vairākiem mēģinājumiem, tostarp avārijas 2013. gada Pikes Peak International Hill climb sacīkstēs, kuras notiek īpaši ekstrēmos apstākļos. Automašīnas traucas augšup kalnā, aptuveni 6 kilometru augstumā līdz ar to katra avārija var gadīties liktenīga. Toreiz gan viss bija kārtībā un pēc diviem gadiem, Dambja ražotais spēkrats – eO P003 ne vien uzvarēja visas pārējās konkurentes konkrētajā gadā, bet arī uzstādīja jaunu trases rekordu elektromobiļu ieskaitē. Šī arī bija pirmā reizie Pikes Peak International Hill climb sacīkstēs, kad kopējā ieskaitē uzvaru guva elektriskā, nevis benzīnmotora dzīta automašīna.

Jānis un Einārs Vinteri

Visu laiku augstākais rezultāta īpašnieks starp latviešiem, Dakāras violeto ezeru sasniedza uz motocikla, 6. vietā kopvērtējumā. Papildus tam, viņam izdevās izcīnīt divas uzvaras atsevišķos ātrumposmos, ko neviens cits nav iespējis vēl šodien, 16 gadus vēlāk. Interesanti, ka Jāņa komandas biedrs bija neviens cits kā paša brālis – Einārs Vinters.

Abi kopā no 2007. – 2009. gadam spēja mūs iepriecināt ar regulāru gozēšanos labāko divdesmitniekā. Eināra augstākais sasniegums ir 2009. gadā izcīnītā 14. vieta kopvērtējumā, bet pēc tam traumas, rallija sarežģītā un nogurdinošā daba, kā arī finansiālās likstas traucēja brāļiem piedalīties Dakāras rallijā atkārtoti.

Oļegs Uperenko

Ukrainis, kurš nu jau vairākus gadus dzīvo un piedalās sacīkstēs ar Latvijā izdotu licenzi, zem Latvijas karoga – Oļegs Uperenko piedalās arī šogad notiekošajā Dakāras rallijā. Turklāt ar visnotaļ iespaidīgiem rezultātiem. Pieredzējušais stūrmanis kopā ar krievu pilotu Vladimir Vasilyev atrodami kopvērtējuma sestajā vietā pēc deviņiem pabeigtiem posmiem. Šāds rezultāts arī finišā nodrošinātu Oļegam pārliecinoši augstāko rezultātu, kuru spējis sasniegt kāds Latviju pārstāvošs dalībnieks pie auto stūres vai stūrmaņa lomā.

Līdzīgi raksti